jaså du.

Veckorna innan jul var det ett program på både p3 och SVT, Musikhjälpen. Vilket gick ut på att samla in pengar till att kvinnor skulle ha rätt att gå i skolan. När jag såg på detta program så var det med en kille som hade sparat sin veckopeng i flera månader och gav alla pengar till musikhjälpen.
Han var 5år.

Jag är sexton år och har aldrig gjort liknade. Jag har såklart som alla andra gett en femma till röda korset emellan åt. Men det är då allt. Jag precis som alla andra inser att det finns problem i världen, global uppvärmning, kvinnor har ingen rätt, diktaturer, arbetslöshet, fattigdom och svält. Men jag som precis många andra väljer att göra ingenting. Det är så man blir röd upp till öronen när man tänker på vad man inte gör, vad lite man skulle kunna göra men ge så mycket. Jag bryr mig mer om ipads, en resa till Paris eller att jag bara måste uppdatera mitt spotify konto. Än vad jag bryr mig om att människor svälter ihjäl i just detta ögonblick att någon förlorar sin syster eller bror, just nu det är något jag sällan tänker på.

Man skulle kunna ge 100kr i månaden och rädda någons syster eller bror. Till ett pris av nästan ingenting. Jo klart att 100kr innebär att du inte kan köpa en till klänning eller att du kanske måste skippa en fika på stan en gång. Men det tror jag att man ska överleva.
Jag vet att jag ska ändra mig, ska du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0